Reclamespecialisten
specialisten

Zwart wit advertentie? Zo gek nog niet

Overal zie je tegenwoordig in de media kleur, kleur en nog eens kleur. Kleurrijke spandoeken, logo’s en vooral ook advertenties. Opvallen kun je eigenlijk alleen maar met opvallende kleuraccenten.

zwart witMaar is dat wel zo? Ik denk het niet. Zeker bij advertenties in kranten. Nog maar een paar jaar geleden moest je een forse meerprijs betalen voor een zogenaamde steunkleur. Om nog maar te zwijgen over full colour. Dit was eigenlijk alleen maar voor grote adverteerders.

Vrijwel alle kranten zijn tegenwoordig op tabloid formaat. Technisch is het nu ook mogelijk om alle pagina’s full colour te laten drukken. Full colour is nu dus geen schaarste meer en tegenwoordig maakt het financieel gezien weinig meer uit of je een zwart/wit of een full colour advertentie plaatst.

Zwart wit: lekker onderscheidend

Full colour was vroeger juist zo in trek omdat het onderscheidend was. Nu alles en iedereen full colour advertenties plaatst. Wat is nu dan nog onderscheidend? Ik heb liever een zwart/wit advertentie op een full colour pagina. Dan val ik tenminste op tussen de veelal bonte kleuren op de advertentiepagina’s in de kranten.

Waarom plaatsen we dan nog steeds full colour?

Omdat we dan het gevoel hebben dat we dan maximaal profiteren. Dit willen wij mensen. Als je “gratis” full colour krijgt, dan wil je ook full colour. Het kost je immers niets extra. Dit geeft onze hersenen zo’n prikkel dat we eigenlijk helemaal niet nadenken of dit wel de beste keus is. Dat is jammer. Ik zie regelmatig advertenties van bedrijven die hier handig op inspelen. Hun zwart/wit advertentie valt perfect op tussen de gekleurde concurrentie. En als de uitgever nog steeds een spoedtoeslag berekend, hoef je die dus ook niet te betalen. Dus en opvallen en minder betalen. Wat wil je nog meer.

Reclamespecialisten